Search
Close this search box.

Bekendmakingen gemeente week 42

gemeente gemeentepagina bekendmakingen
Foto: Ons Son en Breugel

Dit zijn de bekendmakingen van de gemeente van week 42 2016.Gemeente Son en Breuge

Agenda komende periode

DatumAanvangOnderwerpVoor wieWaar
19 oktober09:00 uur – 10:00 uurOpen spreekuur Hans GaillardOpenbaarGemeentehuis
19 oktober17:00 uur – 18:00 uurOpen spreekuur Kees VortmanOpenbaarDe Boerderij
19 oktober20:00 uurVergadering AB WSDOpenbaarKantine WSD
20 oktober20:00 uurInformatieavond MFAOpenbaarGemeentehuis
26 oktober19:30 uur – 21:00 uurAlzheimer CaféOpenbaar’t Zand

 

Mededelingen en berichten

Commissie algemene zaken vervalt

De vergadering van de commissie algemene zaken, die gepland stond op woensdag 19 oktober a.s., gaat wegens de beperkte agenda hiervoor niet door.

 

Reisdocument (bijna) verlopen? Maak snel een afspraak!

De laatste maanden van dit jaar verlopen van veel inwoners tegelijk de reisdocumenten. We verwachten hierdoor een volgeboekte agenda en extra drukte aan onze balies.

Wij sturen u altijd een brief als uw paspoort of ID-kaart verloopt. Krijgt u zo ’n brief, wacht dan niet te lang met het maken van een afspraak. De afsprakenagenda loopt dan al snel vol en u hebt kans dat u langer op een nieuw paspoort of ID-kaart moet wachten. Een afspraak maakt u gemakkelijk via de knop ‘Paspoort, ID-kaart of rijbewijs aanvragen’ op onze website.

 

Alzheimer Café

Op woensdag 26 oktober 2016 staat het Alzheimer Café B.O.S. in het teken van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning

De gemeenten zijn al bijna 2 jaar verantwoordelijk voor invulling van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Hieronder vallen o.a. de toekenning van huishoudelijke hulp en een indicatie voor begeleiding/dagbesteding. Hoe gaan de gemeenten hier mee om? Wat zijn hun ervaringen tot nu toe en wat zijn de ervaringen van de inwoners? Waarvoor kun je precies bij de WMO terecht? Krijg je de hulp die je nodig hebt? En hoe zit het met ondersteuning wanneer de mantelzorger uitvalt? Dit soort vragen komen deze avond aan bod.

Locatie

Het Alzheimer Café B.O.S. in Zalencentrum `t Zand aan de Bestseweg 52 in Oirschot begint om 19.30 uur en duurt tot 21.00 uur. De toegang en het eerste kopje koffie/thee bij binnenkomst zijn gratis.

In de pauze bestaat de mogelijkheid boeken van het Alzheimercafé B.O.S. of van CultuurSpoor Best te bekijken en (gratis) te lenen. Ook liggen er folders en brochures die te maken hebben met dementie.

Na de pauze van het Alzheimer Café bestaat de mogelijkheid vragen te stellen.

 

Een probleem in of bij het water? Meldpuntwater.nl

Nederland is een waterland. Waar je ook bent, het water is nooit ver weg. We hebben prachtig oppervlaktewater zoals rivieren, meren, sloten, plassen, vijvers en zeeën en we douchen en drinken water uit de kraan. Maar er is ook water dat je (liever) niet ziet, zoals grondwater en rioolwater.

Geef problemen met water altijd door

Voor mensen, dieren en planten is het van levensbelang dat water schoon en gezond is. En ook dat er genoeg water is, maar niet teveel. Daarom is het belangrijk dat je het aan de waterbeheerder doorgeeft als je vermoedt dat er iets niet in orde is. Dan kan er op tijd actie worden ondernomen om schade aan het milieu, huizen en straten en aan de volksgezondheid te voorkomen of te beperken.

Wie beheert wat?

Maar aan wie moet je je melding, klacht of vraag eigenlijk doorgeven? Het water in Nederland wordt beheerd door gemeenten, provincies, waterschappen, drinkwaterbedrijven en Rijkswaterstaat. Deze instanties werken steeds meer samen, maar iedere instantie heeft ook zijn eigen specialisme.

Meldpunt Water is er voor alle meldingen over water

Meldpunt Water maakt het gemakkelijk om een melding over water te doen. Op de website staat een eenvoudig formulier, waarop je een probleem, vraag of klacht kunt beschrijven en de exacte locatie kunt aangeven. Meldpunt Water zorgt er vervolgens voor dat je melding op de juiste plek, bij de juiste beheerder terecht komt. Of je nu last hebt van overlopende straatkolken, een stinkend riool of raar smakend kraanwater, of je nu een dode vogel, olie of blauwalg in het water hebt gezien: geef het door via meldpuntwater en je melding komt bij de juiste instantie terecht.

Meer informatie

Op www.meldpuntwater.nl vindt u meer informatie en kunt u uw meldingen doorgeven.

 

Rubriek Afvalverwerking

Ophaalschema 24 t/m 28 oktober 2016

Komende week wordt uw GFT (groen) en PMD opgehaald. De exacte dagen vindt u in DeAfvalApp! Zorg ervoor dat uw afval om 7.30 uur aan de straat staat.

Op de hoogte via DeAfvalApp!

DeAfvalapp! is er voor de computer, tablet én mobiele telefoon en geeft steeds actuele data voor het aan huis ophalen van restafval, GFT, plastic en oud papier. Kijk op onze website bij ‘Alles over afval bekijken’ voor meer informatie. Of download de app in Google Play of App Store.

 

Bekendmakingen

Aangevraagde omgevingsvergunningen

Kennisgeving ingediende aanvragen omgevingsvergunning op:

  • 06 oktober 2016 – Ekkersrijt 3301, 5692 CJ – slopen bestaande opstallen (SLOPEN)
  • 07 oktober 2016 – Baronielaan 2, 5691 LG – plaatsen hekwerk (BOUWEN)
  • 10 oktober 2016 – Molenstraat 23, 5691 AH – ontgraven t.b.v. kelder en tijdelijk plaatsen bronbemaling (damwanden) t.b.v. uitvoering kelder (WERK OF WERKZAAMHEDEN UITVOEREN)

De aangevraagde omgevingsvergunningen liggen niet ter inzage. Pas vanaf het moment dat er een (concept)besluit is genomen op de aanvraag ligt dit (concept)besluit samen met de aanvraag ter inzage. Indien u vragen heeft over een hierboven vermelde aanvraag kunt u een afspraak maken met één van de behandelende medewerkers van de afdeling Veiligheid en Wijkbeheer.

 

Verleende omgevingsvergunning

Burgemeester en wethouders hebben omgevingsvergunning verleend voor onderstaande plannen. Deze omgevingsvergunningen zijn verzonden op:

  • 12 oktober 2016 Hendrik Veenemanstraat 90, 5691 BD – wijzigen gevel (BOUWEN)
  • 13 oktober 2016 Nieuwstraat 81, 83 en 85, 5691 AB en Kanaaldijk-Noord 4, 5, 6 en 7, 5691 NM – slopen woningen, bijgebouwen en een loods (SLOPEN)

Belanghebbenden kunnen daartegen binnen zes weken na de uitreiking of verzending van de vergunning een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. De vermelde omgevingsvergunning ligt ter inzage op de afdeling Dienstverlening.

 

Beperking van verstrekking van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen (BRP)

In deze publicatie leest u welke mogelijkheid u hebt om de verstrekking van uw persoonsgegevens uit de BRP door de overheid te beperken.

Wat is de BRP?

De BRP is de basisregistratie personen en is de huidige vorm van de bevolkingsadministratie. De persoonsgegevens van alle inwoners van Nederland staan in de BRP geregistreerd.

Van iedere inwoner van Nederland bestaat in de BRP een persoonslijst. Deze persoonslijst bevat de belangrijkste algemene persoonsgegevens en de daarop aangebrachte wijzigingen (naam, geboorte, adres, huwelijk, kinderen, overlijden).

Het bijhouden van de BRP is een taak van de gemeenten en geregeld in de Wet BRP. Gemeenten wisselen onderling persoonsgegevens met elkaar uit, bijvoorbeeld als u naar een andere gemeente verhuist.

De verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP is ook geregeld in de Wet BRP. De gegevens in de BRP worden gebruikt door overheidsinstanties en een aantal aangewezen derden. Zo wordt voorkomen dat u zelf aan overheidsinstanties elk afzonderlijk uw persoonsgegevens moet verstrekken, bijvoorbeeld bij wijzigingen in uw persoonsgegevens.

Wie maakt er gebruik van de gegevens in de BRP?

Overheidsorganen

Allereerst maken allerlei gemeentelijke organisaties gebruik van de persoonsgegevens in de BRP. Maar ook andere overheidsinstanties ontvangen deze gegevens. Voorbeelden zijn: de Belastingdienst (belastingheffing en toeslagen), de Rijksdienst voor het Wegverkeer (kenteken en rijbewijsregistratie), de Sociale Verzekeringsbank (AOW, kinderbijslag), het ministerie van Justitie (strafrecht) en notarissen (erfrecht). Het gebruik van de BRP-gegevens is van belang voor een goede uitvoering van taken van deze instanties.

Het is wettelijk niet mogelijk dat uw gegevens geheim blijven voor deze instanties. Welke persoonsgegevens deze afnemers krijgen is bepaald door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De instanties krijgen slechts de gegevens verstrekt die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taken.

Derden

Derden zijn alle andere instellingen of personen:

  1. Er zijn derden die door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn aangewezen om gegevens te mogen ontvangen uit de BRP. Reden hiervoor is dat deze derden een gewichtig maatschappelijk belang dienen. Voorbeelden hiervan zijn pensioenfondsen of stichtingen die zich met bevolkingsonderzoek bezig houden om ernstige ziekten vroegtijdig te kunnen ontdekken.
  2. Er zijn ook derden aangewezen door de gemeente. Dit wordt geregeld in een gemeentelijke verordening en het gaat daarbij om instellingen en personen die een gewichtig maatschappelijk belang van de gemeente dienen. Elke gemeente maakt hier zelf keuzes in. Volgens de Wet BRP mag een gemeente aan een dergelijke derde alleen de volgende gegevens verstrekken:
    naam, naam (ex-) echtgenoot/geregistreerde partner, naamgebruik, adres, gemeente van inschrijving, geboortedatum en overlijdensdatum.
  3. Naast de genoemde derden zijn er ook andere instellingen of personen die persoonsgegevens nodig hebben noodzakelijk voor de uitvoering van bepaalde wet- en regelgeving. Het gaat hier bijvoorbeeld over een faillissementscurator of een advocaat.
  4. Tot slot zijn er aanvragen door particulieren en commerciële instellingen: derden die uw gegevens vragen voor eigen gebruik(bijvoorbeeld voor een reünie) of handelsdoeleinden. Voor die verstrekking is uw voorafgaande toestemming nodig.

Kunt u verstrekking uit de BRP voorkomen?

  1. Verstrekking aan overheidsorganen
    De hiervoor genoemde verstrekkingen aan overheidsorganen zijn wettelijk geregeld en ook noodzakelijk voor een soepel draaiende overheidsadministratie. Deze wettelijk voorgeschreven verstrekking kunt u niet voorkomen.
  2. De verstrekkingen aan derden is ook wettelijk geregeld, maar voor bepaalde derden kunt u de gemeente verzoeken om geen gegevens te verstrekken. Hieronder wordt uitgelegd wat het effect is van deze geheimhouding.
  3. De door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen derden: Alleen voor de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA) is geheimhouding mogelijk. De SILA is een samenwerkingsverband van kerkgenootschappen of andere genootschappen met een geestelijke grondslag. Zij houdt gegevens bij voor de ledenadministratie van de aan dit samenwerkingsverband deelnemende kerken. Deelnemers zijn: de Protestantse Kerk in Nederland, de Rooms-Katholieke Kerk, de Algemene Doopsgezinde Sociëteit, de Oud-Katholieke Kerk, de Vrij-Katholieke Kerk en de Nieuw-Apostolische Kerk.
  4. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft bepaald welke gegevens aan de SILA verstrekt mogen worden. Bij een geheimhouding worden onder geen enkele voorwaarde gegevens aan de SILA verstrekt.
  5. De door de gemeente aangewezen derden:
    Indien u hebt verzocht om geheimhouding van uw gegevens dan mag de gemeente geen verstrekking doen aan de derden die zij zelf heeft aangewezen.
  6. De verstrekking aan derden vanwege wettelijke bepalingen
    Soms bepaalt de wet dat verstrekking aan een derde toch moet worden gedaan. Een veel voorkomend voorbeeld is een verzoek van een advocaat om gegevens die nodig zijn in verband met een gerechtelijke procedure. Indien u hebt verzocht om geheimhouding dan mag de gemeenten niet zomaar de verstrekking weigeren. In dat geval zal de gemeente een afweging moeten maken tussen uw (privacy)belang en het belang van de verstrekking. Bij de afweging zal de gemeente onder meer onderzoeken of de verstrekking redelijkerwijs in overeenstemming is met het doel van de aanvraag, of de gevraagde gegevens ook echt noodzakelijk zijn voor het doel, of de gegevens door de aanvrager niet op een andere wijze kunnen worden verkregen. Daarnaast gaat de gemeente na of uw privacy niet onevenredig zal worden geschaad indien tot verstrekking van gegevens wordt besloten. Voordat de gemeente besluit om uw gegevens te verstrekken, zal zij altijd eerst om uw zienswijze vragen. Tegen een voorgenomen besluit tot verstrekking kunt u bij het college van burgemeester en wethouders een bezwaar indienen.
  7. Particuliere of commerciële verzoeken
    Wanneer de gemeente een verzoek van een particulier of een commerciële instelling ontvangt om gegevens over u te verstrekken dan kan dat alleen met uw voorafgaande schriftelijke toestemming.
  8. Indien u echter om verstrekkingsbeperking heeft verzocht, zal de gemeente een verzoek van een particulier om gegevensverstrekking direct afwijzen.

Uit voorgaande blijkt, dat het niet in alle gevallen mogelijk is om verstrekking van uw gegevens te voorkomen. Omdat de geheimhouding van uw gegevens niet in alle gevallen mogelijk is, wordt formeel niet gesproken van geheimhouding, maar van verstrekkingsbeperking.

Hoe kunt u om verstrekkingsbeperking van uw persoonsgegevens verzoeken?

U kunt een schriftelijk verzoek tot verstrekkingsbeperking indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Son en Breugel, Raadhuisplein 1, 5691 AL Son en Breugel. Dit formulier kunt u downloaden vanaf onze website, www.sonenbreugel.nl. Vergeet hierbij niet een kopie van uw geldig identiteitsbewijs mee te sturen als u een verzoek per post doet. U kunt hiervoor ook een afspraak maken. Het college zal zo spoedig mogelijk aan uw verzoek voldoen. U ontvangt hiervan een schriftelijke bevestiging. Een verstrekkingsbeperking geldt tot het moment dat u het verzoek intrekt.

Heeft u eerder in een andere gemeente gewoond?

Het verzoek om verstrekkingsbeperking heeft alleen betrekking op uw persoonsgegevens die zijn geregistreerd in de gemeente waar u het verzoek indient. Hebt u eerder in een andere gemeente gewoond, dan beschikt die gemeente ook nog over enige persoonsgegevens over u. Als u wilt dat uw vorige woongemeente(n) ook geen gegevens verstrekt, moet u aan deze gemeente(n) ook om verstrekkingsbeperking vragen. Als de verstrekkingsbeperking is geregistreerd in uw huidige woongemeente, en u verhuist nadien naar een andere gemeente, dan blijft ook in de nieuwe gemeente de verstrekkingsbeperking van kracht. U hoeft dus niet opnieuw een verzoek te doen omdat de registratie van de verstrekkingsbeperking met u “meeverhuist”.

Meer informatie

Voor meer informatie over de BRP, de verstrekkingen daaruit en mogelijkheden tot beperking daarvan kunt u terecht bij cluster Dienstverlening en informatie van de gemeente Son en Breugel.

Bent u nieuwsgierig welke overheidsorganen wettelijk recht hebben op uw persoonsgegevens, kijk dan op de website: www.wiekrijgtmijngegevens.nl.


Lees meer bekendmakingen van de gemeente