Bouw houten kolos The Future Level start in 2023

The Future Level
Foto: Bangroep

Vanaf de A50 kan over niet al te lange tijd gekeken worden naar The Future Level, een (bijna) compleet uit hout vervaardigd multifunctioneel gebouw.

Volgens initiatiefnemer BanGroep wordt het de eyecatcher van Brainport Noord: The Future Level. Een houten gebouw gelegen tussen het Wilhelminakanaal en de Sonse Heide. “Overal waar je kijkt zie je hout,” zegt BanGroep, waar onder andere Van Eck Trappen en Kozijnen onderdeel van is. “De ruwbouw is de afbouw. Vergelijk het met een wandeling door het bos. Alleen de begane grond en de eerste verdieping hebben een betonnen constructie.”

Centraal in de indeling van The Future Level is ‘de leeflaag’. “Deze unieke en dynamische laag geeft huurders de ruimte om gemeenschappelijke faciliteiten te delen. Denk aan horeca en vergaderzalen. Functies die ontmoeting, creativiteit, beweging en productiviteit stimuleren.”

Afbeelding: BanGroep
Afbeelding: BanGroep

Multifunctioneel en duurzaam

Het wordt niet zomaar een kantoorgebouw. Er wordt gedacht aan een multifunctionele indeling. “Boven de leeflaag liggen de kantoorruimtes. Onder de leeflaag bevinden zich de zogenaamde labs. Deze kunnen naar wens van de huurder(s) ingericht worden als showroom, voor onderzoek of als productiefaciliteit voor eindproducten of halffabricaten. Direct aan de openbare weg, op de begane grond, liggen de logistieke hallen van waaruit de producten gedistribueerd worden.”

Door het gebouw van FSC hout te bouwen denkt BanGroep aan duurzaamheid. “Dit proces is geheel CO₂-neutraal en wij zien erop toe dat er geen hout verloren gaat. Restafval wordt gerecycled of ingezet voor biomassa.” Ook is het gebouw aardgasvrij en energiezuinig.

Afbeelding: BanGroep
Afbeelding: BanGroep

Het gebouw komt op op steenworp afstand van de Houtense brug, waardoor je vanaf de A50 goed zicht krijgt op het gebouw. Verkeersstromen zijn in deze hoek erg belangrijk. “Op het terrein wordt een duidelijke splitsing gemaakt tussen de diverse verkeersstromen – vrachtwagens, auto’s, fietsers en voetgangers – om een veilige verkeerssituatie te creëren.”

“Personenvervoer en vrachtverkeer worden bij de ingang van het terrein gescheiden en vinden hun weg via het ‘logistieke plein’ en het ‘entree plein’. In de parkeergarage – die toegang biedt tot de entree op de leeflaag – is ruim voldoende parkeergelegenheid voor gebruikers en bezoekers.” De bouw start naar verwachting in de loop van 2023.

Post article

Post article