Definitief ontwerp voor fase twee slowlane op Ekkersrijt

De 's' wegmarkering van de slowlane
Foto: Ons Son en Breugel
Nieuws

De volgende fase van het project Slowlane op Ekkersrijt krijgt een gezicht, nu het definitieve ontwerp voor de fietssnelweg goedgekeurd is.

De Slowlane is een 32 km lang fietspad die de economische toplocaties in de regio op een snelle en milieuvriendelijke met elkaar verbindt. Vele gemeentes in de regio Eindhoven werken in dit project samen. Het wordt een vier meter breed fietspad in rood asfalt en een eenduidige uitstraling. Het gaat hierbij om een vrijliggend fietspad in het groen, dat voor een deel parallel loopt aan de snelwegen. Het fietspad verbindt bedrijventerreinen en campussen zoals ASML, Flight Forum, Brainport Innovatie Campus, Ekkersrijt, High Tech Campus en Philips.

In 2017 is de eerste fase van de fietssnelweg slowlane op Ekkersrijt aangelegd. Hierbij is een speciaal stuk asfalt (duidelijk herkenbaar aan de bochtige ‘s’ wegmarkering) aangelegd vanaf de gemeentegrens van Best tot aan de verlengde Huizingalaan, langs Ekkersweijer. De afgelopen tijd is er ook gewerkt aan een inprikker, een klein stukje slowlane langs de Eindhovenseweg, vooruitlopend op de werkzaamheden aan die weg en het voltooien van de slowlane op Ekkersrijt. Het fietspad loopt nu abrupt af in afwachting van werkzaamheden door Eindhoven.

Een tekening van het eerst deel van fase 2 voor de slowlane
Tekening: RA Infra. Klik voor grotere weergave

Het college van burgemeester en wethouders heeft na veel puzzelen nu ook groen licht gegeven voor het ontwerp van de volgende fase. Het gedeelte Science Park, vanaf de verlengde Huizingalaan tot de afrit van de A50, komt nu ook het speciale asfalt. De slowlane wordt voorzien van duidelijke bebording en op- en afritten voor bromfietsen. Als gevolg van de aanleg moeten diverse bellen, brievenbussen, bedrijfszuilen, kaartlezers en lichtmasten verplaatst moeten worden.

Het benodigde krediet van 572.534 euro is in 2018 reeds beschikbaar gesteld door de gemeenteraad. De inprikker langs de Eindhovenseweg kostte 203.000 euro.

Een tekening van het tweede deel van fase 2 voor de slowlane
Tekening: RA Infra. Klik voor grotere weergave

Post article

Post article