Search
Close this search box.

Emil Florisse vertelt het verhaal achter de teaser van Beach Event Son

Emil Florisse vertelt het verhaal achter de teaser van Beach Event Son
Foto: Ons Son en Breugel

Eventjes een promotiefilmpje voor Beach Event Son in elkaar flansen is er niet bij voor Emil Florisse. Dit vergt bijna een volle werkweek.

Vorige week publiceerde de organisatie van Beach Event Son de teaser van hun beachvolleybal- en muziekevenement. De teaser moet het publiek warm maken voor het evenement op 2 september, een tipje van de sluiter oplichten. De man achter deze teaser is Emil Florisse van Florisse creative. Wij zochten hem op om te zien hoeveel werk er eigenlijk zit in een video van amper twee minuten.

“Het thema van Beach Event dit jaar is The Lost Empire. Al snel ontstond het idee om in de teaser een verhaal te vertellen. Honderden jaren geleden zou hier een grote vloedgolf zijn geweest wat een imperium wegspoelde. Hierop ontstond al gauw het beeld van een Atlantis-achtige setting.” In de video komen veel elementen naar voren dat het idee illustreren. Zo zie je vissen onder water zwemmen, duikers zoeken naar bodemschatten, Poseidon die water op doet spatten en andere Griekse elementen.

Afbeelding: Florisse creative

Dit idee stuurde Emil door naar sounddesigner Jeroen van den Wildenberg van SCABTIK, hij zorgde voor de stemmen, geluidseffecten en de muziek in de video. De stem die gebruikt wordt is afkomstig van een professionele voice-over uit de Verenigde Staten, wat zorgt voor een authentiek festivalgevoel. “Zo’n festivalstem moet er gewoon bij, dat is vet. De rest maakt hij helemaal zelf.” Dezelfde stem werd vorig jaar gebruikt in de eindshow van Beach Event Son en zorgt ervoor dat de productiewaarde stijgt.

“Ik ben er alles bij elkaar opgeteld zo’n 35 uur mee bezig geweest.” Emil laat zijn projectbestand van After Effects zien, de software waarin de teaser gemaakt is. Het zijn allemaal verschillende lagen over- en door elkaar heen. Alleen het logo al bestaat uit vele losse elementen die bewegen, een proces dat Emil stap voor stap heeft moeten doen. “Ik kreeg een logo aangeleverd door Pieter Egmond, bestaande uit allemaal losse lagen. Deze lagen moeten allemaal stukje voor stukje geanimeerd worden.” Veel beeldmateriaal moet zelf gemaakt of gefilmd worden uit losse elementen of het gebruik van een green screen.

Afbeelding: Florisse creative

Als voorbeeld laat Emil een geanimeerd stukje met Poseidon zien, van oorsprong een statische afbeelding van internet. Door het standbeeld in losse stukjes te knippen en met diverse softwarestukjes weer aan elkaar te plakken, kan hij de afbeelding manipuleren. Poseidon kan nu zijn drietand laten bewegen en met wat waterspetters lijkt het net of hij controle heeft over het water. Dat opspattende water heeft Emil in zijn eigen achtertuin opgenomen met een emmer water en een green screen.

Emil heeft ook videobeelden van het evenement van vorig jaar verwerkt in de video. Ruim 400 gigabyte aan filmmateriaal staat op zijn lokale opslag, een hels karwei om doorheen te worstelen. Hij heeft geen tijd om al dat materiaal te bekijken. Dit heeft wel invloed op hoe Emil komend jaar samen met de andere cameramensen aan de slag gaat voor het maken van de aftermovie. Afgelopen jaar heeft hij tijdens het maken van de aftermovie veel geleerd, waardoor hij komend sneller te werk kan gaan.

Afbeelding: Florisse creative

“Ik ben nu al bezig met Jeroen om de voorbereidingen te doen. Ook cameramannen Dave van Dun en Ruurd Bouman van Moving Filmworks en andere vrijwilligers moeten binnenkort rond de tafel komen zitten, want dan komen de ideeën en inspiratie. Anders zit ik daarna weer met heel mijn harde schijf vol media. We moeten weten wat we moeten schieten.” Emil speelt met verschillende ideeën, zoals een presentator/presentatrice die tijdens het beachvolleybal kleine interviewtje aflegt. Ook andere leuke ideeen komen over tafel om Beach Event Son net even op een andere manier in beeld te brengen. De filmploeg is jong en kan bijzonder creatief omgaan met professionele camera’s, drones en kleine actiecamera’s.

Zo zie je maar dat in een filmpje van nog geen twee minuten er heel wat werk verricht moet worden en dat er nu al volop gewerkt wordt om 2 september zo goed mogelijk in beeld te brengen. “Voor mij is het gewoon een goede leerschool. Ik wil minimaal één keer per jaar een project sponsoren, dat is dit jaar Beach Event. Ik vind het leuk om me zo uit te leven. Ik ga ook experimenteren en daar gaat wat tijd in zitten.”


Download nu de app van Ons Son en Breugel voor iOS in de App Store Download nu de app van Ons Son en Breugel voor Android in Google Play