Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Gemeente Best niet te spreken over plannen ontsluiting A. Jansen

Bord met 'verboden voor vrachtwagens' langs de Terraweg, nabij A. Jansen B.V.
Foto: Ons Son en Breugel

De gemeente Son en Breugel en de gemeente Best blijven lijnrecht tegenover elkaar staan in hun zoektocht naar een geschikte ontsluiting voor A. Jansen B.V. Son en Breugel blijft vasthouden aan het plan om vrachtverkeer via het Bestse deel van de Terraweg te laten rijden.

Het recente eindrapport over de ontsluiting van A. Jansen B.V., opgesteld door bureau Kragten, is cruciaal voor een nieuw te nemen besluit door de gemeenteraad van Son en Breugel. De rechter stuurde de gemeente terug naar de tekentafel nadat de Raad van State het raadsbesluit om het bedrijf via de Terraweg te ontsluiten van tafel veegde. Binnen 52 weken moest een nieuw besluit worden genomen.

Om hier invulling aan te kunnen geven, heeft het college van burgemeester en wethouders opdracht gegeven aan bureau Kragten om een grondig onderzoek uit te voeren naar verschillende ontsluitingsvarianten voor het bedrijfsperceel. Op basis van deze variantenstudie is een afweging gemaakt en wordt voorgesteld de ontsluiting van het perceel Kanaaldijk Zuid 24 via de Terraweg te handhaven.

Vijf varianten

In totaal worden vijf varianten voor ontsluiting genoemd in het onderzoek. Variant 1 handhaaft de huidige ontsluiting op de Terraweg in Best in westelijke richting. Variant 2 ontsluit het bedrijf via het huidige fietspad langs het kanaal richting het oosten. Variant 3 laat het verkeer om het bedrijf heen rijden om in te voegen op de verlengde Huizingalaan tussen het bedrijfsperceel en recreatieplas Ekkersweijer. Variant 4 voorziet in het aanleggen van een brug om het Wilhelminakanaal over te steken om aansluiting te vinden op de N.C.B. Weg ter hoogte van Rendac. De laatste variant, variant 5, rijdt om recreatieplas Ekkersweijer heen. De laatste variant is door de grondeigenaar Van Pelt als onbespreekbaar bestempeld.

Het college van burgemeester en wethouders beschouwt basisvariant 1.1, waarbij er in feite geen verandering plaatsvindt en die al 20 jaar wordt gebruikt, als ideale oplossing. Optimalisaties zijn echter nodig. Voorgestelde maatregelen omvatten het overwegen van bermverbeteringen, zoals grasbetonstenen, en het aanleggen van plateaus/drempels om de snelheid van vrachtverkeer te beperken. Daarnaast wordt de mogelijkheid genoemd om rode fietsstroken aan te brengen zonder ruimtelijke aanpassingen aan de wegbreedte.

Gemeente Best niet blij

De gemeente Best laat in een reactie weten allesbehalve fan te zijn van de voorkeursoplossing van Son en Breugel. Volgens Best is de ontheffingstermijn voor de ontsluiting via de Terraweg al ruim 13 jaar verstreken, en zij benadrukken de noodzaak om de Terraweg af te sluiten volgens eerdere afspraken tussen het bedrijf en beide gemeentes. Best maakt bezwaar tegen de opname van variant 1 in het rapport en benadrukt dat de bestuurlijke context onvoldoende is meegenomen in de analyse. Ze stellen ook dat de veiligheid voor fietsers een belangrijk aspect blijft.

Gemeente Best houdt vast aan de bestuurlijke afspraken die voorzien in een ontsluiting van A. Jansen B.V. op de Huizingalaan. Ondanks het verzet staat de westelijke buurgemeente open voor spoedig overleg om een aanvaardbare oplossing te vinden. De gemeenteraad praat donderdag 7 maart over de ontsluiting.