Son en Breugel zet in haar laadplan stevig in op elektrisch vervoer dat duurzaamheid en bereikbaarheid centraal stelt. Het nieuwe plan is erop gericht om de groei van elektrische mobiliteit te ondersteunen door een slim en dekkend netwerk van laadpunten te ontwikkelen.
De gemeente hanteert daarbij de “Ladder van laden“, waarbij particuliere laadoplossingen prioriteit krijgen. Tegelijkertijd erkent de gemeente dat niet alle inwoners de mogelijkheid hebben om thuis op te laden, waardoor publieke laadinfrastructuur cruciaal blijft.
De strategische aanpak is tot stand gekomen door nauwe samenwerking met de provincies Noord-Brabant en Limburg. Hierbij ligt de focus op een evenwichtige mix van private, semipublieke en publieke laadpunten. Tegelijkertijd wil de gemeente de druk op het elektriciteitsnet beperken en innovatieve laadtechnieken stimuleren.
Flexibiliteit en aandacht
Het laadbeleid is dynamisch en vraaggericht. Locaties voor laadpalen worden bepaald door een combinatie van plankaarten, gebruiksdata en actieve inwonersparticipatie. Speciale aandacht gaat uit naar specifieke gebieden zoals Ekkersrijt, waar elektrisch vervoer voor logistieke bedrijven naar verwachting van de gemeente een opmars zal maken.
De criteria voor laadpaalplaatsing zijn met de zorgvuldigheid vastgesteld met aandacht voor bereikbaarheid, verkeersveiligheid en het behoud van openbare ruimte. Flexibiliteit staat centraal, zodat de gemeente kan inspelen op technologische ontwikkelingen en veranderende maatschappelijke behoeften.
Het uiteindelijke doel reikt verder dan infrastructuur alleen: Son en Breugel wil met het laadplan een concrete CO₂-reductie realiseren en tegelijkertijd een toekomstbestendige laadinfrastructuur creëren die aansluit bij de wensen van inwoners, ondernemers en bezoekers van het dorp.