Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Mariakapel in Beverlaan het zestiende monument in het dorp

Mariakapel in Beverlaan het zestiende monument in het dorp
Foto: Ons Son en Breugel

Met het opschroeven van het symbolische monumentenschildje heeft wethouder Jan Boersma vandaag de Mariakapel zichtbaar monumentaal gemaakt.

Wethouder Jan Boersma (CDA) had vandaag de eer om de Mariakapel aan de Beverlaan te voorzien van een schildje. Het tiende schildje in Son en Breugel, dat de gemeentelijke monumentenstatus aangeeft. Daarnaast heeft Son en Breugel nog zes Rijksmonumenten. Volgens de monumentencommissie, die de Mariakapel in 2017 voordroeg als gemeentelijk monument,  is de kapel “van cultuurhistorisch belang als uiting van de rooms katholieke geestelijke ontwikkeling van Son in de naoorlogse jaren.”

Geschiedenis

De Sonse pastoor van Hussen vroeg in 1946, vlak na de Tweede Wereldoorlog, aan het bisdom toestemming om een kapel in Son te laten bouwen. Toen waren er er nog geen huizen in het bosgebied naast de (huidige) Hendrik Veenemanstraat, op grondgebied dat toen nog eigendom was van de provincie. Van parochianen kreeg de pastoor 4100 gulden, daar waar de bouw aanvankelijk geraamd was op 4500 gulden. Bij de bouwaanvraag bij het rooms-katholieke kerkbestuur in 1949 werd de bouw geraamd op 6000 gulden.

Van Hussen had nog geen toestemming om te bouwen, maar liet in 1948 door architect Cees Geenen (ook bekend van onder andere de Sint-Petrus’ Bandenkerk en het monumentale gemeentehuis) een tekening maken. In 1950 kwam de toestemming eindelijk en werd er gebouwd aan de Mariakapel. Het werd een echt Sons product: de bouw lag in handen van het Sonse aannemersbedrijf van gebroeders Lavrijssen, het metselwerk kwam van de Sonse metselaar Jan (Johan) van de Laar en de bakstenen waren afkomstig uit de Sonse steenfabriek Terra.

De Mariakapel was in de jaren 80 toe aan een restauratie. Buurtbewoners besloten een werkgroep op te richten om dit in goede banen te leiden, onder leiding van uroloog dr. Brillenburg Wurth. Middels ‘crowdfunding’ haalde de werkgroep 9000 gulden op bij de lokale middenstand. In 1983 werden de plannen voorgelegd aan het gemeentebestuur, om een jaar later te beginnen aan de werkzaamheden. Hetzelfde jaar werd de kapel opnieuw ingewijd, op moederdag.

Uiterlijke kenmerken.

De kapel is een imposante vertoning en de enige authentieke kapel die Son en Breugel nog kent (de kapel op de Kuilen is opnieuw opgebouwd na jaren in opslag te hebben gestaan). Een symetrisch gebouw met smeedijzeren poort. Boven de ingang zit een smeedijzeren sieranker met lantaarn. Langs de dakrand is een gemetselde rollaag aangebracht. Het metselwerk is niet standaard te noemen en ondersteunt de steunberen aan weerszijden.

Binnen zien we de oude dakconstructie met daar bovenop dakpannen in Hollandse stijl. Door de vier gebrandschilderde ramen van Frans Berntsen kan naar buiten gekeken worden en verlenen volgens de monumentencommissie het object kunsthistorische waarde. De vensters zijn voorzien van smeedijzeren dievenroosters, een rollaag en een bakstenen lekdorpel.