Geen steun voor snipperwerk, maar wel concrete stappen voor een oplossing voor het parkeerprobleem op de lange termijn.
In de zoektocht naar een oplossing voor het parkeerprobleem dacht wethouders Visser en zijn centrumteam dé oplossing te hebben gevonden met onder andere de uitbreiding van parkeerplaatsen bij de protestantse kerk, het instellen van een blauwe zone in de Boslaan, het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen op het 17 Septemberplein en het uitbreiden en beter toegankelijk maken van de parkeerplaats aan de Rietlaan.
Dat laatste plan zette kwaad bloed bij omwonenden. Twee insprekers luchtten hun hart bij de commissie grondgebiedzaken in de hoop dat de commissie wethouder Visser op andere gedachten kan brengen. Inspreker Els Voogt moet lijdzaam toezien hoe de politiek het parkeerprobleem “in stukjes verknipt” en zonder samenspraak de parkeerplaats open stelt voor centrumbezoekers. Hetzelfde geldt voor inspreker Richard Kok, die de “herrie op de Schietbaan” probeert te voorkomen namens onwonenden.
De steun van alle partijen wordt genoten hierin. Niemand kan de plannen van wethouder Visser steunen om een paar parkeerplaatsjes hier en een paar parkeerplaatsjes daar te realiseren, mogelijk ten koste van het leefgenot van omwonenden. Tijdens alle bouwactiviteiten in het centrum zouden deze plannen tijdelijk uitkomst kunnen bieden, maar zeker niet permanent.
Maar dat is wellicht helemaal niet meer nodig. Op 20 april opperde Joris van Dam van PvdA/GroenLinks het idee om de nu nog grotendeels leegstaande ondergrondse parkeerplaatsen onder de appartementen van het 17 Septemberplein en de Heistraat te gebruiken. Wethouder Visser heeft het idee opgepakt en bouwbedrijf van Stiphout benaderd. Het principeakkoord voor de aankoop van 20 ondergrondse parkeerplaatsen bij het 17 Septemberplein en 13 ondergrondse parkeerplaatsen bij de Heistraat is al klaar en vereist alleen een handtekening.
Ambtenaren en ondernemers
Deze parkeerplaatsen zouden niet vrij toegankelijk worden, maar gebruikt worden door veelparkeerders in het centrum om zo de parkeerdruk met 33 plaatsen te verminderen. De parkeergarage bij het 17 Septemberplein kan gebruikt gaan worden voor ambtenaren die moeten werken op doordeweekse dagen, terwijl ondernemers in het centrum een plekje bij de Heistraat kunnen huren.
Hoewel de bedragen die genoemd zijn bij de onderhandelingen tussen wethouder Visser en bouwbedrijf van Stiphout geheim zijn, is een rekensommetje gemakkelijk. Volgens ondernemers was het mogelijk om een ondergrondse parkeerplaats te kopen voor 15.000 euro, ver onder de gemiddelde bouwprijs van 50.000 euro. Prijzen kunnen dus variëren van 495.000 euro tot 1.650.000 euro voor 33 parkeerplaatsen.
Dit geld kan ook gestoken worden in semi-ondergronds parkeren. De parkeerplaats achter de Heistraat zou deels uitgegraven kunnen worden en zo ruimte bieden aan een parkeerdek, wat ongeveer 40 parkeerplaatsen op zou kunnen leveren. Wethouder Visser heeft de opdracht gegeven om een quickscan te laten doen om deze mogelijkheid te bekijken en mogelijk al voor de zomervakantie de eerste cijfers te kunnen presenteren.
Lees meer over het parkeerprobleem
- Dit is wat het Son en Breugel Panel vindt van het centrum
- Contouren voor nieuw gemeentehuis worden zichtbaar
- Nu al weerstand tegen nieuwe parkeerplannen centrum