Search
Close this search box.

Ondernemers voelen nog altijd onbegrip voor parkeerproblemen

Ondernemers voelen nog altijd onbegrip voor parkeerproblemen
Foto: Ons Son en Breugel

Een onafhankelijk adviesbureau ervaart geen parkeerproblemen in het centrum en geeft advies om 1% extra parkeerruimtes te kunnen genereren in het centrum.

Bewoners uit het centrum, ondernemers en andere belangstellenden waren uitgenodigd om de uitkomsten van het parkeeronderzoek in het centrum in te zien en bijgepraat te worden over de toekomst. Hoewel de zaal goed gevuld was, begon de avond al met een valse start: veel uitnodigingen voor de avond werden pas de dag voor de bijeenkomst afgeleverd door menselijk falen bij de gemeente. Één ondernemer heeft een kleine rondgang gemaakt bij de ondernemers in het dorp en kreeg het gevoel dat het veel meer mensen betrof dan de dertig die ‘vergeten’ zouden zijn.

Het onderzoek omtrent het parkeren in het centrum werd verricht door Spark, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in parkeervraagstukken. Het bureau heeft in meerdere Brabantse gemeentes zoals Tilburg, Oss en Valkenzwaard al geassisteerd bij parkeervraagstukken. Voor de gemeente dus de ideale partner om als externe experts onafhankelijk onderzoek te doen. In september gingen de onderzoekers de straat op om auto’s te registreren tijdens de dagen dat parkeren het meest penibel is: tijdens de markt en op zaterdag. Wegens het zonnige weer gaf dit onderzoek een wel erg rooskleurig beeld, dus werd besloten op een wat minder goede dag in oktober het onderzoek nogmaals te doen. Dit maal regende het pijpenstelen.

Alle onderzoeksresultaten werden in formules gegooid op basis van kencijfers van CROW. CROW bevat cijfers op basis van onderzoeken voor wel honderd verschillende verkeerssituaties, waar ook geschikte situaties voor Son en Breugel in zitten. Onderaan de streep was de conclusie dat er niet direct parkeerproblemen zouden zijn in het centrum. Dat je niet meteen kunt parkeren voor de deur van de winkel waar je moet zijn is niet meegenomen, gezien CROW voorziet in acceptabele loopafstanden. Mensen zouden bereid zijn om 200 meter met hun winkelwagentje te lopen als zij boodschappen hebben gedaan, en weer terug om het winkelwagentje terug te zetten.

Ondernemers voelen nog altijd onbegrip voor parkeerproblemen

Veel bewoners en ondernemers konden zich niet vinden in de onderzoeksresultaten en zette voor sommige kwaad bloed. Bewoners van het centrum pakken de auto niet meer om even weg te gaan, in de wetenschap dat als zij terug komen zij enkele rondjes door het centrum moeten rijden om een nieuw plekje te vinden. Ondernemers zien hun omzetten teruglopen en wijten dit deels aan de parkeerproblemen, een conclusie die zij trekken na gesprekken met klanten. Klanten zouden veel liever naar Woensel of Sint-Oedenrode rijden, omdat daar parkeren geen probleem is. Volgens Spark zijn er een kleine 700 parkeerplaatsen in het centrum (dat loopt van de Boslaan tot aan de Groote Beeck), waarbij de in privé eigendom zijnde parkeerplaatsen onder het 17 Septemberplein en Heistraat niet zijn meegenomen. Parkeerplaatsen die voor een groot deel leeg staan.

Maar met alle onderwikkelingen, zoals een MFA op de parkeerplaats (ongeveer 50 parkeerplaatsen), een kerk achter de kerktoren (ongeveer 30 parkeerplaatsen), wordt het nog krapper in het aantal parkeerplaatsen. Wethouder Robert Visser trachtte de aanwezige gerust te stellen door aan te geven eerst nieuwe parkeerplaatsen te realiseren voordat de bouw van deze gebouwen gaat beginnen. Hoe, dat moet nog uitgezocht worden. De driehoek bij Torenstraat 7, wat nu nog braakliggend terrein is, biedt ruimte aan ongeveer 11 parkeerplaatsen. Door de markt anders in te richten komen de parkeerplaatsen om het Raadhuisplein vrij, wat weer 35 parkeerplaatsen oplevert. Een andere mogelijkheid is om slimmer om te gaan met de parkeerruimtes die we nu hebben. Bomen op het 17 Septemberplein zullen het moeten ontgelden om ongeveer 20 extra parkeerplaatsen extra te kunnen realiseren, waardoor de betonnen parkeerplaats van vroeger weer in beeld lijkt te komen. Ook de gereserveerde parkeerplaatsen voor de huisartsen gaan mogelijk verdwijnen. Er komt een proef om ook op zaterdag op het 17 Septemberplein een blauwe zone in te stellen. Al met al hoopt de gemeente zelfs acht parkeerplaatsen extra in het centrum te kunnen realiseren, een plus van maar liefst 1%.

Na afloop van de presentatie was nog altijd veel onbegrip. De bewoners en ondernemers van het centrum kunnen zich niet vinden in het onderzoek van Spark en voelen zich niet serieus genomen door de gemeente. De gemeente gaat nu aan de slag met het uitwerken van de parkeerplannen, wat voorgelegd zal worden aan de commissie grondgebiedzaken en de gemeenteraad ter goedkeuring.


In plaats van dit bericht liever jouw nieuwsbericht gelezen?

Hier had jouw nieuwsbericht kunnen staanWij zitten klaar om je berichtje te ontvangen en waar nodig te helpen om jouw bericht perfect te maken voor publicatie.


Lees meer over parkeerproblemen