Search
Close this search box.

Ons Son en Breugel doet gemeentelijke communicatie in de ban

Ons Son en Breugel doet gemeentelijke communicatie in de ban
Foto: Ons Son en Breugel

Genoeg is genoeg: het wordt tijd dat de gemeente Son en Breugel een open en eerlijk speelveld creëert op het gebied van de gemeentelijke communicatie en aandacht heeft voor de inwoners van Son en Breugel die de digitale snelweg wel gevonden hebben.

Na de zoveelste schoffering van de gemeente Son en Breugel heeft Ons Son en Breugel besloten om de gemeentelijke communicatie in de ban te doen. De beslissing is een vervelende om te maken voor de inwoners van ons dorp en onze lezers in het bijzonder, maar wij zie geen andere uitweg. Na jaren van ‘onderdrukking’ kiest Ons Son en Bruegel voor haar lezers om hopelijk in de toekomst tot gelijke kansen te komen en de gemeentelijke communicatie eindelijk eens in de 21ste eeuw te krijgen.

Ons Son en Breugel wordt als online medium tot op een bepaalde hoogte serieus genomen als partner: we schuiven aan bij het wekelijkse persgesprek, we ontvangen gemeentelijke communicatie en de afdeling communicatie van de gemeente staat ter beschikking om maar enkele voorbeelden te noemen. Zodra de gemeente echter doelgericht inwoners van Son en Breugel wil bereiken, is het verhaal anders. De lokale huis-aan-huiskranten hebben dan een voorkeurspositie ten opzichte van online media.

Een bewuste keuze, waarbij een medium als Ons Son en Breugel in het bijzonder buitengesloten wordt. Er is vanuit de gemeente nooit gevraagd om exclusieve (betaalde) content en doelgerichte communicatie te maken voor de inwoners van Son en Breugel over welk onderwerp dan ook. Een voorkeur hebben mag, maar uitgesloten worden puur omdat het niet op papier komt te staan is een bekrompen gedachtegoed. Wij zijn van mening dat ook online media een toegevoegde waarde kan zijn in doelgerichte communicatie over zaken die de gemeente wil communiceren. De gemeente heeft altijd de boot afgehouden en heeft naar onze mening nooit open gestaan voor duurzamere en goedkopere alternatieven op papieren media. Hiervan zijn legio voorbeelden te noemen waar wij in dit stadium verder niet over in details zullen treden. Wij hebben de gemeenteraad, de wethouder en de afdeling communicatie hiervan op de hoogte gebracht.

Nieuwe communicatiestrategie

Met de vernieuwing in de communicatiestrategie is de hoop aanwezig dat de gemeente online media zoals Ons Son en Breugel eindelijk serieus zou gaan nemen en op gelijke voet zou zetten met papieren media. Wethouder Tom van den Nieuwenhuijzen, portefeuillehouder communicatie, bevestigde dat Ons Son en Breugel meegenomen zou worden in deze nieuwe strategie. Tot op heden heeft de gemeente nog niets van zich laten horen. Er is niets gevraagd naar de mogelijkheden en voordelen die Ons Son en Breugel als platform kan bieden of hoeveel mensen wij in Son en Breugel weten te bereiken. Hoe een communicatiestrategie er uit komt te zien zonder dat je in gesprek gaat om alle mogelijkheden van beoogde partners op een rijtje te krijgen, is voor ons dan ook een raadsel.

Ons Son en Breugel heeft daarom besloten de gemeentelijke communicatie in de ban te doen. Persberichten van de gemeente worden alleen onder bepaalde omstandigheden geplaatst. Wij hopen dat de gemeente met de nieuwe communicatiestrategie open en eerlijk zal handelen tegenover alle (vormen van) media en iedereen dezelfde kansen biedt. Noem het zeiken of jalousie, wij noemen het oneerlijke concurrentie.

Ons Son en Breugel staat voor alles open (zoals altijd) en wil graag met de gemeente in dialoog, maar dan moet de gemeente wel open staan voor een ‘level playing field’ die eerlijk is voor iedereen. Dat is uiteindelijk het beste voor alle partijen (gemeente, media en inwoners) en zorgt ervoor dat de inwoners van Son en Breugel optimaal bereikt worden. Dat is nemen wij aan de bedoeling?