Alle neuzen staan dezelfde kant op: de tweede ontsluiting bij Ekkersrijt is belangrijk, maar er is nog geen duidelijkheid.
Dat de extra ontsluiting bij Ekkersrijt er moest komen, was volgens burgemeester Hans Gaillard een “onomstreden punt in de discussie omtrent de Ruit.” Jaarlijks trekt Ekkersrijt zo’n 3 tot 4 miljoen bezoekers, waardoor de verkeersaders richting het industrieterrein dichtslibben op drukke momenten. Een tweede ontsluiting wordt volgens de burgemeester dan ook door de betrokken gemeentes unaniem gezien als een aandachtspunt dat opgepakt moet worden.
Over de tweede ontsluiting was nog veel onduidelijkheid. Bij de provincie liepen meerdere plannen door elkaar heen. Het college van burgemeester en wethouders heeft nu een duidelijke omschreven beslissing genomen voor de aanleg van de tweede ontsluiting om aan te geven hoe zij de aanleg van het asfalt zien. Zodra de plannen bij de provincie gereed zijn, kan de gemeenteraad naar verwachting in september of oktober goedkeuring geven. De gemeente zal ook een bijdrage moeten doen voor de aanleg, maar het is nog onduidelijk welk bedrag hiermee is gemoeid.
De schatting is dat de ontsluiting ongeveer 8 miljoen euro gaat kosten. Maar dit bedrag is nog niet zeker, want er is nog geen duidelijkheid over de precieze aanpak, hoe de ontsluiting eruit moet komen zien en hoe bijvoorbeeld het openbaar vervoer en fiets invloed kan en zal hebben. De portefeuillehouders waren donderdagavond bijeen gekomen in het Evoluon in Eindhoven, samen met de gedeputeerde van de Provinciale Staten om te praten over de aanpak. Het pakket aan maatregelen voor het aanpakken van de verkeersproblematiek rondom Metropool Regio Eindhoven en Veghel gaat naar verwachting 340 miljoen euro kosten.