Problemen en oplossingen besproken over de Hendrik Veenemanstraat

Buurtbewoners van de Hendrik Veenemanstraat in gesprek
Foto: Ons Son en Breugel
Nieuws

In de Bongerd spraken buurtbewoners van de Hendrik Veenemanstraat met elkaar om te kijken of zij een oplossing hadden voor hun verkeersproblematiek. De brainstormsessie werd georganiseerd door Voor U om een plan voor te leggen aan de gemeenteraad.

Veel verkeer, hoge snelheden, lawaai en een gevoel van onveiligheid. Bewoners van de Hendrik Veenemanstraat zijn het er allemaal over eens dat er iets moet gebeuren aan ‘hun’ straat. Vanaf ‘s ochtends half zes, als de eerste grote voertuigen door de straat beginnen te denderen, is het een komen en gaan van ergernis. Iedereen in de zaal kent de bedrijven die driftig door de straat rijden richting Eindhoven. Dat terwijl de straat verboden is voor vrachtverkeer.

“En het is echt niet allemaal bestemmingsverkeer,” memoreert één van de bezoekers aan de brainstormavond die Voor U organiseerde in De Bongerd. “We zien ze ‘s ochtends voorbij komen en rond vier uur al bellend weer terug, over de fietssuggestiestrook waar scholieren naar huis fietsen.”

Ze krijgt veel bijval van andere omwonenden. “Parkeren op straat, omaatjes die links en rechts ingehaald worden als ze midden op de weg rijden en stilstaande bussen.” De gevaarlijke en onoverzichtelijke fietsoversteek van de Hoefbladlaan ligt hen ook niet lekker. “Het is gewoon wachten op ongelukken.”

De straat heeft tijdens de afsluiting van de hefbrug over het Wilhelminakanaal relatieve rust ervaren. De grootste veroorzakers van herrie en onveiligheid waren genoodzaakt een andere route te nemen. “Waarom kunnen zij niet over de A50 rijden? Hoe zijn zij in die periode dan naar Eindhoven gereden?” vroeg een verontwaardigde deelnemer. Aan de gezichten van de overige aanwezigen was duidelijk af te lezen dat het voor hen ook een raadsel is.

Gemeenteraad

Maar problemen benoemen lost geen problemen op. Met de brainstormsessie hoopt Voor U een oplossing aan te kunnen dragen bij de gemeenteraad. “We hebben geen invloed of het op de agenda komt te staan,” benadrukt Ton Geers, actief lid voor de partij. “We hopen het op voor de kerst in de raad te krijgen.”

Hoe die oplossing er uit moet komen zien, daar wordt verschillend over gedacht. Een rijbaanafscheiding zou minder uitnodigend zijn dan een brede weg, bloembakken zou verkeer af kunnen remmen of flitspalen die meteen geld in het laatje brengen passeren de revue. Er zijn legio mogelijkheden om de grote en kleine ergernissen te verminderen, in de ogen van de buurtbewoners.

Belangrijke verkeersader

“Het zou voor ons al schelen als ze die putten in de weg repareren. De losse ladingen in vrachtwagens maken een hoop herrie als ze in die putten rijden. Waarom niet gewoon asfalteren?” Maar bij iedere oplossing zit wel een addertje onder het gras. “Als je het asfalteert, gaan mensen alleen maar harder rijden,” reageert iemand in de zaal. En dan moet in het achterhoofd altijd meegenomen worden dat bussen en hulpdiensten aan de Hendrik Veenemanstraat een belangrijke verkeersader hebben.

Alles wat in de brainstormsessie voorbij kwam, werd driftig genotuleerd. Aan Voor U de taak om consensus te bereiken, om zo met een plan naar de gemeenteraad te stappen. Enkele bewoners van de Kanaalstraat waren ook aanwezig met uitgestoken voelsprieten, om wellicht de volgende straat te zijn om hardop over na te denken.

Post article

Post article