Inwoners willen geen verlaging van service voor afvalinzameling

Een ondergrondse vuilcontainer voor afvalinzameling in 't Zand
Foto: Ons Son en Breugel

Wat moet de gemeente aanpassen om kosten en serviceniveau voor afvalinzameling in de hand te houden? Dat is de grote vraag waar de gemeenteraad advies over uit moet brengen.

De gemeente heeft de lat hoog gelegd. Het was de wens om in 2020 maximaal 35 kilo restafval per jaar te produceren per huishouden, vooruitlopend op het landelijke doel van 30 kilo in 2025. “Dit doel is niet gehaald,” moet de gemeente toegeven. “In praktijk circa 120 kg (18%) restafval. Voor 2023 willen we een nieuwe afweging maken over de doelstellingen die we ambiëren en welke te nemen koers en maatregelen daarbij passen.”

Om die afweging en doelstellingen helder te krijgen, werd in het dorp een enquête uitgezet. Daaruit blijkt dat de afvalinzameling een rapportcijfer 7,8 krijgt voor het huis-aan-huis ophalen van restafval. Ondergronds inzamelen van restafval krijgt een 6,5. Dat is minder dan bijvoorbeeld het ophalen van GFT-afval (8,2), PMD (8,7) en oud papier (8,2).

Kosten en serviceniveau

De enquête ging ook in op keuzes die de politiek kan maken als het aankomt op kosten en serviceniveau. 39% van de respondenten wenst echter geen aanpassing van het serviceniveau, wat mogelijk een stijging van de grondstoffenheffing met zich mee zal brengen. 34% geeft aan dat het ophalen van PMD verminderd kan worden van iedere week naar om de week, wat kosten kan besparen.

Ook het clusteren van containers op aangewezen locaties (zoals in ’t Harde Ven) en GTF afval standaard om de week ophalen kan leiden tot kostenreductie. Beide opties zijn voor 27% van de respondenten prima. Er konden meerdere antwoorden gegeven worden.

Het huidige systeem

Extra betalen voor het niet-scheiden van afval is ook een optie. Inwoners betalen dan een basistarief op basis van gezinssamenstelling, maar moeten daarnaast ook per lediging van restafval extra betalen (22%) of voor de hoeveelheid aangeboden restafval (25%). Een meerderheid kiest echter voor het huidige systeem, waarbij ieder huishouden evenveel betaalt ongeacht de hoeveelheid restafval er aangeboden wordt (35%).

Op 20 april 2023 gaat de gemeente in gesprek met de gemeenteraad over de ideeën en voorkeuren die de raadsfracties hebben over de ontwikkeling van de afvalinzameling en afvalpreventie. Met de onzekerheid over de toekomst van Blink staat de gemeenteraad een ingewikkeld adviesgesprek te wachten.

Deel dit nieuws